Kai prieš dešimtmetį įsigijau pirmąjį savo automobilį, pardavėjas mestelėjo frazę, kuri tuomet atrodė kaip eilinis bandymas ištraukti papildomus eurus: „Žinai, mūsų keliuose be antikorozinės apsaugos šis automobilis po penkių žiemų atrodys kaip Šveicarijos sūris.” Nusijuokiau, pamanęs, kad tai tik pardavėjo triukas. Deja, gyvenimas greitai įrodė, kad tai buvo vienas tiksliausių įspėjimų, kokius esu gavęs.
Pirmas šokas: kai korozija užklumpa netikėtai
Po dviejų žiemų pastebėjau tai, ko nesitikėjau – mano ganėtinai naujo automobilio slenksčiuose atsirado nedidelių „pūslelių”. Nekreipiau dėmesio, manydamas, kad tai tik paviršiniai dažų defektai. Didžiausias šokas buvo, kai autoservise mechanikas pirštu lengvai pratrynė šią „pūslelę”, atidengdamas daugiau nei dviejų centimetrų skylę.
„Klasikinis Lietuvos atvejis,” – pakomentavo jis, tarsi diagnozuotų įprastą slogą. „Druskos ir drėgmės kombinacija sukūrė tobulą korozijos ‘audrą’ po dažais.”
Skubiai ieškojau sprendimų ir tuomet susipažinau su antikorozinio padengimo galimybėmis. Prasidėjo mano ilgas „karas” su rūdimis, kuris tęsiasi iki šiol.
Skaudžiausios pamokos, kurias išmokau savo kailiu
1. Pigios apsaugos kaina – didelės remonto išlaidos
Pirmasis mano bandymas buvo „nebrangus” antikorozinis purškimas vietiniame garaže. Po 50 eurų „investicijos” jaučiausi apsaugojęs automobilį. Kaip skaudžiai klydau!
Neprofesionaliai užpurkšta danga ne tik neapsaugojo, bet dar ir paslėpė besivystančią koroziją po savimi. Po metų, kai pagaliau nusprendžiau kreiptis į specializuotą centrą, paaiškėjo, kad man reikės keisti abu slenksčius ir dalį bagažinės dugno. Sąskaita: 870 eurų.
Išvada: Korozijos prevencijoje nėra vietos taupymui. Arba darai kokybiškai, arba geriau visai nedaryk.
2. Laikas yra svarbiausias faktorius
Antrąjį automobilį jau pirkau žinodamas apie korozijos pavojus. Tačiau tuo metu buvo vasara, atostogų sezonas, ir nusprendžiau antikoroziniu padengimu pasirūpinti „vėliau”.
Tas „vėliau” užsitęsė iki lapkričio, kai prasidėjo pirmosios šlapios snieguotos dienos. Ir nors po to iškart atlikau kokybišką padengimą, jau buvo per vėlu – druskos jau buvo pradėjusios savo darbą nematomomis vietomis.
Išvada: Idealus laikas antikoroziniam padengimui – prieš pirmąją žiemą. Kiekvienas pavėluotas mėnuo mažina apsaugos efektyvumą.
3. Žinojimas, kur žiūrėti, yra pusė kovos
Galiausiai pradėjau domėtis automobilio anatomija ir supratau, kad didžiausia problema slypi ne ten, kur mes matome, o ten, kur NEMATOME kasdien.
Kai trečiajam automobiliui atliko profesionalų antikorozinį padengimą, paprašiau meistro parodyti, kur yra pagrindinės „probleminės zonos”. Jo demonstruojamos vietos mane priblokštė – tai buvo vietos, kurių nepamatytum net pakėlęs automobilį:
- Durelių apačios vidinius kanalus
- Statramsčių vidines ertmes
- Variklio skyriaus komponentų užpakalines puses
- Bagažinės dangčio užlenkimus
- Lonžeronų vidinius kanalus
Išvada: Neužtenka apdoroti tik matomas vietas. Tikroji korozijos „virtuvė” yra paslėptose ertmėse.
Ketvirtasis automobilis: kai pagaliau viskas daroma teisingai
Mano ketvirtasis automobilis buvo pirmas, kuriam nuo pat pradžių buvo taikytas visavertis antikorozinis padengimas. Nustebau, sužinojęs, kad profesionalus procesas turi mažiausiai 12 žingsnių:
- Kruopštus valymas aukšto slėgio įranga
- Specialus plovimas riebalų šalinimui
- Pilnas automobilio išardymas (nuimami ratai, plastikinės apsaugos, kartais net ir vidinės apdailos detalės)
- Paviršių paruošimas (šlifavimas, gruntavimas jei reikia)
- Džiovinimas specialioje patalpoje
- Probleminių vietų žymėjimas
- Bazinio antikorozinio sluoksnio aplikacija
- Specialių įrankių naudojimas uždaroms ertmėms
- Sustiprintas dugno padengimas
- Papildoma kritinių vietų apsauga
- Džiovinimas kontroliuojamoje aplinkoje
- Surinkimas ir galutinė kontrolė
Šiam automobiliui profesionalus padengimas kainavo beveik 500 eurų, tačiau po 5 metų eksploatacijos skirtumas buvo akivaizdus – jokių korozijos požymių net sunkiai pasiekiamose vietose.
Septyni antikorozinės apsaugos mitai, kuriuos paneigė mano patirtis
1. „Visi purškimai vienodi”
Realybė: Antikorozinės dangos skiriasi kaip diena ir naktis. Pigūs bituminiai purškimai greitai sutrūkinėja ir gali net paspartinti koroziją, kaupiant drėgmę po savimi. Kokybiškos ML ar polimerinės dangos išlieka elastingos ir nepraleidžia drėgmės ilgus metus.
2. „Užtenka vieną kartą padengti automobilį visam laikui”
Realybė: Net geriausios antikorozinės dangos laikui bėgant nusidėvi, ypač intensyviai eksploatuojant automobilį. Mano patirtis rodo, kad optimalus periodiškumas – kas 3-4 metus atlikti padengimo būklės patikrą ir, jei reikia, atnaujinti.
3. „Korozijai atsparūs tik brangūs, premium klasės automobiliai”
Realybė: Turėjau tiek ekonominės, tiek premium klasės automobilius, ir pastarieji nebuvo ženkliai atsparesni korozijai. Svarbiau yra ne automobilio kaina, o gamintojo požiūris į antikorozinę apsaugą. Kai kurie vidutinės klasės Skandinavijos rinkai skirti modeliai turi geresnę gamyklinę apsaugą nei prabangūs modeliai.
4. „Naujiems automobiliams nereikia papildomos apsaugos”
Realybė: Tai didžiausia ir brangiai kainuojanti klaida. Nauji automobiliai dažnai turi tik bazinę apsaugą, pritaikytą vidutinėms Europos klimato sąlygoms. Lietuvos sąlygos yra EKSTREMIOS automobiliams dėl intensyvaus druskos naudojimo ir temperatūros svyravimų apie nulį.
5. „Antikorozinė apsauga tik automobilio išvaizdai”
Realybė: Korozija ne tik gadina išvaizdą, bet ir kelia rimtą pavojų saugumui. Surūdiję kėbulo elementai praranda iki 70% savo tvirtumo, o tai gali būti lemtinga avarijos metu. Be to, korozija gali pažeisti kritinius komponentus: stabdžių linijas, kuro tiekimo sistemą, pakabos tvirtinimo taškus.
6. „Geriau palikti gamyklinę apsaugą neliestą”
Realybė: Profesionalus antikorozinis padengimas ne pakeičia, o papildo gamyklinę apsaugą. Geras meistras žino, kuriose vietose gamyklinės apsaugos nepakanka, ir koncentruojasi būtent į tas zonas.
7. „Žiemą laikyti automobilį šiltame garaže padeda išvengti korozijos”
Realybė: Šiltas garažas gali net paspartinti koroziją! Kai šaltas ir druskos prisigėręs automobilis įvažiuoja į šiltą garažą, drėgmė kondensuojasi sunkiai pasiekiamose vietose ir sukuria idealias sąlygas korozijai. Geriau reguliariai plauti automobilio dugną šaltu vandeniu, nei tiesiog laikyti jį šiltame garaže.
Ką pastebėjau lyginant skirtingų automobilių antikorozinę apsaugą
Per dešimtmetį išbandžiau visus pagrindinius antikorozinių dangų tipus ir galiu pasidalinti savo pastebėjimais:
Bituminės dangos (juodos, lipnios)
- Privalumai: Pigiausia, lengvai užnešama
- Trūkumai: Laikui bėgant sukietėja ir sutrūkinėja, kaupia drėgmę po savimi
- Rezultatas: Mano pirmajam automobiliui po dviejų žiemų šios dangos atsikratėme drauge su sluoksniu metalo po ja
ML tipo dangos (rusvos, vaško pagrindo)
- Privalumai: Gerai įsiskverbia į sunkiai pasiekiamas vietas, išlieka elastingos
- Trūkumai: Reikia reguliariai atnaujinti, nepakankamai atspari mechaniniams pažeidimams
- Rezultatas: Antrojo automobilio ertmėms puikiai tiko, bet dugno apsaugai pasirodė per silpna
Polimerinės dangos (pilkos/juodos, kietos bet elastingos)
- Privalumai: Labai atsparios mechaniniams pažeidimams, ilgaamžės
- Trūkumai: Brangiausios, sunkiau užnešamos ant sudėtingų paviršių
- Rezultatas: Ketvirtojo automobilio dugnui tai buvo ideali apsauga, kuri net po 5 metų atrodė kaip nauja
Kombinuotos sistemos
- Privalumai: Kiekvienai automobilio zonai pritaikyta optimali apsauga
- Trūkumai: Brangu, reikalauja profesionalaus užnešimo
- Rezultatas: Mano dabartinio automobilio apsauga – kombinuota sistema, kurioje ML tipo danga naudojama ertmėms, o polimerinė – dugnui ir arkoms
Savo ilgametę patirtį apibendrinčiau taip: antikorozinis automobilio padengimas Lietuvos sąlygomis yra ne prabanga, o būtinybė, kurią ignoruojant galima prarasti tūkstančius eurų ir net sukurti pavojingas situacijas kelyje.
Penki svarbiausi patarimai, kuriuos duočiau kiekvienam automobilio savininkui
1. Investuokite į prevenciją, ne į taisymą
Korozijos prevencija visada kainuos mažiau nei jos pažeistų dalių keitimas. Antikorozinė apsauga yra viena iš nedaugelio investicijų į automobilį, kuri realiai atsiperka.
2. Nepasitikėkite vien vizualia apžiūra
Didžiausia korozijos žala dažniausiai padaroma ten, kur jūs nematote – uždarose ertmėse, po plastikais, tarp sluoksnių. Reguliariai tikrinkite automobilį pas profesionalus, kurie žino, kur ieškoti.
3. Reguliarus plovimas žiemą yra būtinas
Mechanizuotose plovyklose su dugno plovimu apsilankykite bent kartą per dvi savaites žiemos sezono metu. Tai padės pašalinti didžiąją dalį druskų, kurios sukelia koroziją.
4. Kreipkitės į specializuotus centrus
Antikorozinis padengimas nėra ta sritis, kur tinka principas „padaryk pats” ar pigūs sprendimai. Tinkamai atliktas profesionalus padengimas kainuoja 300-600 eurų, priklausomai nuo automobilio dydžio, bet tai investicija, kuri atsiperka.
5. Dokumentuokite atliktus darbus
Išsaugokite visus dokumentus, susijusius su antikorozine apsauga. Jei pardavinėsite automobilį, tai gali ženkliai pakelti jo vertę, ypač jei galite įrodyti reguliarią priežiūrą.
Kaip pasirinkti patikimą antikorozinės apsaugos centrą
Po tiek metų patirties galiu pasidalinti keliais ženklais, rodančiais, kad antikorozinės apsaugos centras išmano savo darbą:
- Jie užduoda daug klausimų apie automobilį – nuo modelio iki eksploatacijos ypatumų
- Siūlo ne vieną, o kelias skirtingas dangas ir paaiškina jų skirtumus
- Leidžia apžiūrėti patalpas, kuriose atliekamas darbas
- Nurodo konkretų laiką, kiek truks darbai (paprastai 1-2 pilnos darbo dienos)
- Suteikia detalią informaciją, kas tiksliai bus atlikta
- Turi atsiliepimus arba gali parodyti ankstesnių darbų pavyzdžius
- Siūlo atlikti būklės patikrinimą po metų
Jei specializuotas centras kalba tik apie kainą, o ne apie proceso detales, tai rimtas įspėjamasis ženklas.
Išmoktos pamokos ir netikėtos įžvalgos
Per dešimtmetį kovojant su korozija sužinojau keletą netikėtų dalykų:
- Nauji europietiški automobiliai dažnai turi PRASTESNĘ antikorozinę apsaugą nei 10-15 metų senumo švediškas ar vokiškas premium. Tai susiję su gamybos kaštų mažinimu ir trumpesnio automobilio tarnavimo laiko strategija.
- Automatinės plovyklos su dugno plovimu yra viena geriausių prevencinių priemonių žiemą, kuri kainuoja centus, o sutaupo tūkstančius.
- Intensyvus važinėjimas žvyrkeliais sukelia daugiau korozijos nei intensyvus važinėjimas mieste žiemą. Žvyras ir akmenėliai nuolat pažeidžia apsauginius sluoksnius.
- Automobilio laikymas nevėdinamame drėgname garaže gali būti blogiau nei laikymas lauke. Uždaroje drėgnoje patalpoje korozija vystosi greičiau, ypač jei automobilis įvažiuoja jau druskų prisigėręs.
- Automobilių, skirtų Skandinavijos rinkai, gamyklinė antikorozinė apsauga dažniausiai yra geresnė. Jei įmanoma, rinkitės automobilį, kuris buvo gamintas Šiaurės Europos rinkai.
Šiandien žiūriu į automobilius visai kitaip nei prieš dešimt metų. Dabar vienas pirmųjų klausimų, kurį užduodu pardavėjui – apie antikorozinę apsaugą, o prieš pirkdamas automobilį, visada patikrinu kritinius taškus, kuriuos išmokau atpažinti iš savo kartaus patyrimo.
Svarbiausia pamoka – prevenciniai veiksmai sutaupo ne tik pinigus, bet ir daugybę streso bei rūpesčių. Ir nors korozija yra neišvengiama, jos padarinius galima ženkliai sumažinti žinant, kaip tinkamai prižiūrėti automobilį mūsų sudėtingomis klimato sąlygomis.